Főoldal | Ausztria | Németország | Svédcsavar | Turisztikai cikkek | Szálláshely | Interjúk | Divat és turizmus | Magyar Portéka | Turisztikai képek- ahol jártunk | Saját Flickr Galéria

A mosoly országa a Müpa színpadán

 

 

Kelet kultusza már a bécsi klasszika idején meghódította a zenét, majd az orientális egzotikum iránti érdeklődés folytatódott a romantikában és a 20. században. Nem véletlen, hogy Lehár Ferencet is elérte ez a szellemi divathullám, hiszen Dvořák egykori tanítványa titokban Puccinit, a Pillangókisasszony és a Turandot szerzőjét tartotta igazi mesterének. A két mű olyan ismeretlen, távoli vidékekre viszi az opera rajongóit, ami Lehár érdeklődését is felkeltette, és megírta a Mosoly országát.

A szerző kései operettjét 1929-ben mutatták be; a darab nem más, mint egy korábbi Lehár-mű, A sárga kabát (1923) új változata. Ez az átdolgozás pályafutásának egyik meghatározó sikere, évtizedekkel A víg özvegy (1905) és a Luxemburg grófja (1909) után. Lehár így nyilatkozott a várakozáson felüli berlini siker után: „Ez az operett legjobb mű, amelyet a valaha írtam és színpadi hatás tekintetében felülmúlja még A víg özvegyet is. Ez a mű életművem betetőzése.”

 

 

Ki ne ismerné az operett ellenállhatatlan slágerét, a Vágyom egy nő után című dalt, amelyet a legnagyobb operaénekesek is előszeretettel adtak és adnak elő, Mario Lanzától Plácido Domingóig?

A történet természetesen szerelemről szól, izgalmas mozzanata az európai nő és a kínai férfi, Lisa Lichtenfels grófkisasszony és a kínai nagykövet, Szu-Csong herceg kapcsolata, amely nem bizonyul életképesnek: a nagylelkű keleti arisztokrata végül maga segíti hozzá az általa reménytelenül imádott Lisát, hogy megszökjön tőle választottjával, Gustav von Pottenstein-Hatfaludyval.

 

 

Az előadás különlegessége a nemzetköziségében rejlik, mivel a kínai szerepeket kínai, az európaiakat magyar és a kontinensről érkező művészek alakították: Szu-Csong herceget a kínai tenor, Yijie Shi énekli, Lisa életre keltője pedig a Müpa közönsége által jól ismert örmény szoprán, Karine Babajanyan. Xu Zhong személyében a produkció karmestere is Kínából érkezik, de színpadra lép majd Ernyey Béla, Náray Erika, és Kardffy Aisha is.

A kínai szólisták közül néhányan, Ausztriában, vagy Németországban európai hangképzésben is részesültek, és állandó fellépői nagy operaházaknak.

A Müpa és a Shanghai Opera House együttműködésében, Káel Csaba rendezésében megvalósult nagyoperett előadást három felvonásban, német nyelven, magyar felirattal állították színpadra, és két este láthatta a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönsége.

 

 

A mosoly országát 2018. november 28-án mutatták be az Shanghai Oriental Art Centerben. Az előadás kosztümjeit, körülbelül 200 jelmezt egy Sanghajtól 200 kilométerre fekvő műhelyben készítették kínai jelmeztervező felügyelete mellett. A közönség hatalmas ovációval fogadta a Kelet és Nyugat lenyűgöző találkozásában rejlő előadást, melyet saját repertoárján tart a Sanghaji Opera, illetve a tervek szerint további európai turnéra is indulnak. 

Írta: Barna Judit

Foto: Müpa

Vissza » Aktív-mozaik

 



All right reserved: www.aktivpihenes.hu | Honlapkészítés - XLS.HU -
Ranking-Hits
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk