Becsületkasszából árulnak sört Kőszeg utcáin?
Az alpokaljai kisvárosban, él egy régi hagyomány. A helyiek a házuk elé, a kapualjba kisszékekre, asztalokra helyezik ki a háztájiban megtermelt zöldséget, gyümölcsöt, az ezekből készült lekvárokat, szörpöket, de árulnak gombát, mézet és virágot is. A teendő csupán annyi, hogy a kiírt árat a kitett dobozba, perselybe be kell dobni. A napokban arra lettünk figyelmesek, hogy az interneten több képen és videón is palackos sört árultak Kőszegen becsületkasszából. Mi is az igazság?
A fotókon látható Kőszegi Sör névre keresztelt kézműves ital, egy régi, ritka recept újraértelmezésével született és idén tavasszal mutatták be. Az elnevezés is szimbolikus. Egyrészt jelzi, hogy honnan származik, másrészt arra hívja fel a figyelmet, hogy Kőszegnek valaha volt saját sörgyára, sörkultúrája, sörtörténelme. Ám ez, az elmúlt közel egy évszázad alatt, teljesen a feledés homályába merült. Idén volt a 120 éves jubileuma az egykori kőszegi sörgyár első főzetének, mely 1896 májusában készült el. Ez szinte napra pontosan egybe esett az újra értelmezett Kőszegi Sör 2016-os bemutatójával.
Az itteni sörkultúra felélesztésére és piaci bevezetésére a kőszegi származású Kiss András vállalkozott. A tavaszi bemutató olyan jól sikerült, hogy szinte egy nap alatt elkapkodták a teljes készletet, amely közel ezer liter volt, és azóta már több főzet is készült. Az országban jelenleg korlátozott mennyiségben, csak néhány településen (Kőszeg, Szombathely, Budapest) kapható a palackozott ital.
A márka egyben marketing eszköz is, András nemcsak egy terméket szeretne megismertetni, hanem a segítségével a városra, Kőszegre is ráirányítja a figyelmet. Így viszi mindkettő hírét a nagyvilágba.
A „becsületkasszás sörárusítás” is ennek a kampánynak a része. Bár a valóságban nem kapható így az ital, de a kőszegi hagyományt – és persze a Kőszegi Sört is – kreatív módon mutatják be vele. A finom nedűvel elkalauzolnak az ország legrégebbi városházához, és egyik legszebb barokk teréhez, de megismertetnek a várral, az óvárossal és a városfallal is.
A sör így felbukkan a város legismertebb pontjain, a nevezetességeknél, sőt még a 11 órás harangozást is vele mutatják be. Ez a különleges harangozási időpont emlékeztet Jurisics Miklós és katonái 1532-es hősiességére, a törökök elleni dicső helytállásra, és az ostromló csapatok kivonulásának időpontjára.
A reklámkampány teljesen egyedi módon vezeti végig az érdeklődőt Kőszegen, miközben egy új, helyi terméket is bevisz a köztudatba. A kampány hoz többek között számos fotó és négy friss videó is készült. Az egyik kisfilm heteken keresztül szerepelt a Duna World csatornán is.
A Kőszegi Sör egyetlen sörtípust forgalmaz, a bécsi lágert. Ennek kiválasztása is jelképes: Kőszeg ugyanis az osztrák-magyar határon fekszik és a történelem során mindkét országhoz mély gyökerek kötötték. A város 200 évig, Alsó-Ausztria része volt, Bécs tartományi központtal. Az is köztudott, hogy a sörgyár alapítása idején a lakosság nagy része németül beszélt.
Végül egy különlegesség: a Gabriel Bon Bon Manufaktúra neves csokoládé-mestere egy egyedülálló édességet készített a sör felhasználásával, Kőszegi Sör Bon néven, mely szintén a városban, méghozzá a patinás főtéren kapható.
Írta: Dr. Elek Lenke
Fotó: aktivpihenes.hu / okolicsányi Zoltán