Az online kereskedésé a jövő? - Nem csak élelmiszert, gyógyszert is lehet rendelni
Szerző: Elek Lenke
Fotó: Kifli.hu
Ahogyan azt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara egyik szakmai anyagában olvasom, „A kereskedelem, a vásárlók átköltöztek a pandémia elől a webre. Aki ezt nem tette meg, és várta a járvány eltűnését, már biztosan bánja. Egy év után kijelenthetjük, hogy a vásárlási szokások végleg átalakultak. A változás egyértelmű nyertesei a webáruházak, webshopok, a raktározás és a futárszolgálatok.”
Újabban ez a kereskedelmi szegmens is nemzetközileg terjeszkedik. A Kifli.hu online áruház cseh eredetű például. „A magyar piac nagyon hasonló a csehországihoz” – emelte ki Tomas Cupr, a Rohlik.cz alapítója még októberben egy interjúban, a budapesti indulás évében. A cseh vállalkozó saját hazájában már több sikeres online vállalkozást tudhat magáénak. Magyarország után Ausztriában is piacra lépnek, az osztrák cég Gurkerl.at néven fut.
A Kifli.hu-nál prémium termékek is vásárolhatók, a kínálatot azonban a vevői visszajelzések alapján építik folyamatosan. A hangsúly náluk a friss árun és a minőségen van, ami főleg a népszerű márkákat, valamint a lehetőleg magyar beszállítóktól beszerzett zöldségeket, húst és tejtermékeket takarja. Sok tekintetben élen járnak az e-kereskedelemben – mint a fenntarthatósági követelmények, a fogyasztóvédelem, az innováció, a pontosság, az hogy a futárnak mindig kedvesnek kell lenni.
Más kérdés, hogy ez az átlag magyar, árérzékeny fogyasztót nem biztos, hogy igazán érdekli. Egy tehetősebb, szűk vásárlói-értelmiségi kör eddig is élt a kisebb termelők online üzleti lehetőségeivel, - jellemzően, magyar termelőktől származó bio termékek, vegán árucikkek beszerzését illetően.
Szerdai sajtótájékoztatóján azt is bejelentette Makkay János igazgató, hogy választékuk gyógyszertári termékekkel bővül, weboldalukról már néhány kattintással elérhetőek a BENU gyógyszertár online kínálatában szereplő termékek. Bár csak néhány napja indult be ez az üzletág, máris nagyon sokan rendeltek a szokásos élelmiszeripari áruk mellett vény nélkül kapható, nem támogatott gyógyszereket, vitaminokat, táplálékkiegészítőket, és szépségápolási termékeket, körülbelül 1500 féle cikkből lehet így választani. Megesik ugyanis, hogy akár késő este, vagy hétvégén, hirtelen szükség lehet fájdalom vagy lázcsillapítóra. Különösen pozitívnak találta a vevők nagy része, hogy mindezért ki se kell lépni a lakásból, ami most, a koronavírus-járvány idején igen fontos.
Az online áruházban felár nélkül akár 4 órás, de 3 órán belüli expressz szolgáltatás is elérhető, ez egyedivé teszi a két cég együttműködését a magyar piacon. Egyelőre átlagosan 32 ezer háztartás tekinthető törzs megrendelőnek havonta, akikhez a „kiflis” futár juttatja el a rendeléseket, minden esetben zárt dobozban.
Tegyük hozzá, hogy mindez a lehetőség elsősorban Budapesten és a Balaton egyes régióiban érhető el, és elsősorban azok a fogyasztók rendelnek online, akiket nem zavar a kézbesítési díj sem. Ami egyébként bőven megéri, hiszen a benzin és a parkolás se olcsó, a több órás hipermarket látogatáskor többeknek eszébe jut, hogy az idő is pénz, az órákig tartó sorban állás a pénztáraknál pedig most különösen nem kívánatos.
Korosztályhoz is köthető e vásárlási szokás, ma még inkább a fiatalok rendelnek online. (Egyébként 2021-ben furcsának tűnhet, de Magyarországon millióknak még mindig nincs otthoni internet hozzáférése.)
A kisebb falvakba való szállítás is nagyon kívánatos lenne, de a legnagyobb kihívás itt a logisztika. A fő kérdés, hogy a raktár mekkora keresletet bír el, valamint mennyi időbe kerül a hűtött termékek szállítása, és milyen utakon lehet eljuttatni az árut a falvakba. Ám ezt ma még nem tudják megoldani az online kereskedők, mert szerintük szükségeltetik egy viszonylag magas, fizetőképes vevőszám ahhoz, hogy rentábilis legyen az efféle kereskedés.