Védett művészeti tárgy lett a Kanken hátizsák
Nem is lennénk Svédországban, ha nem lennének életünk fontos, megbecsült szereplői a minket körülvevő használati tárgyak. Sőt, részei a művészeti és design örökségnek.
A skandináv dizájnt népszerűsítő Svéd Képzőművészeti és Design Társaság (Swedish Society of Arts and Crafts) a levédett művészeti tárgyak listájára vette a Fjällräven ikonikus Kånken hátizsákját. A gyártó ünneplésként limitált kiadású, egyedi táskákkal bővítette kínálatát és elindította a #Kankenart kampányt közösségi média csatornáin.
A svéd túrafelszerelés-gyártó népszerű hátizsákja a divatvilág ikonikus darabjává nőtte ki magát az elmúlt évek során: a letisztult dizájn, az élénk, egyedi színek és a kiváló minőség teszik a táskát a városi emberek elsőszámú választásává. Kevesen tudják, hogy az 1978 óta forgalomban lévő terméket eredetileg iskolásoknak tervezték, mivel egyre több tanuló panaszkodott régi, egyvállas iskolatáskája által okozott hátfájdalmakra.
A kényelmes és funkcionális Kånken kialakítása gyorsan hírnévre tett szert, az iskolások mellett felnőttek is használni kezdték a mindennapok során, utazáshoz, ingázáshoz, városnézéshez. A forradalmi újítás gyorsan értékesítési rekordokat döntött: az első két évben már 30 ezer eladást regisztrált a gyártó, innen pedig egyenes volt az út a világhírnév felé.
A 2015-re már 3 millió eladott darabot számláló termékvonal táskái a kezdetektől fogva őrzik a márka alapítója által 1978-ban megálmodott egyszerű kialakítást. Az újabb és újabb színekben és méretekben érkező típusok azonban gondoskodnak arról, hogy a paletta mindig friss maradjon. A Svéd Képzőművészeti és Design Társaság szerint a táska annyira részévé vált a skandináv kultúrának, hogy levédett művészeti terméknek nyilvánította a terméket. A Fjällräven tervezői különleges táskákat alkottak a jeles alkalom megünneplésére: színes, egyedi tervezésű pántokkal díszítették fel az ikonikus darabot, amelyek limitált számban érhetők el.
Ezzel egy időben a gyártó Instagram csatornáján elindította a #Kankenart kezdeményezést, azzal a céllal, hogy a márka rajongói is megmutassák a Kånken táskák által inspirált művészi oldalukat. A legjobb alkotásokat Fjällräven termékekkel díjazták.
1960-ban Åke Nordin alapította meg a Fjällräven céget jelenlegi székhelyén, az észak-svédországi Örnsköldsvikben. Jelenleg a vállalat időtálló, sokoldalú és tartós felszerelései a világ több mint 30 országában érhetők el. A Fjällräven kínálatában férfi és női sportruházat és kiegészítők, hátizsákok, sátrak és hálózsákok egyaránt megtalálhatóak. A Fjällräven számára kiemelten fontos, hogy az embereket, az állatokat és a természetet egyaránt tiszteletben tartó, felelős vállalatként működjön, és mind több érdeklődő figyelmét felkeltse a túrázás szépségeire.
A cég két népszerű természetjáró túrát hívott életre, a Fjällräven Classic-ot és a Fjällräven Polar-t, amelyeken minden évben ezrek vesznek részt.
Írta: Dr. Elek Lenke
Fotó: Swedish Society of Arts and Crafts - Lenke