Skandináv légi parádé, avagy mit eszünk a fedélzeten?

A skandináv légitársaság, a SAS, a közelmúltban mutatta be új fedélzeti menüjét, amelynek fő jellemzői a helyben termesztett és szezonális nyersanyagok, valamint a különleges szerviz.
Szinte minden kockalakú – praktikum és design
Minden nap 80 ezer utast szállít a SAS világszerte, és majdnem ugyanennyi ebédet vagy vacsorát készítenek be a gépek ételszállító kocsijaiba és hűtőibe. Két éve dolgozik a SAS konyhafőnöke, Peter Lawrance azon az új ételkínálaton. A választék megreformálása márciusban kezdődött, az új italok, rágcsálnivalók és sütemények felszolgálásával.
A menü domináns tételei között megtalálható a hagyományosan magas minőségű dán marhahús, a svéd sültkrumpli és a norvég almalé. A megszokott ovális vagy négyszögletes tányérok vagy csomagolások helyett szinte minden kocka alakú, praktikus helykihasználási és környezetvédelmi okokból. Ezek az ebédet vagy vacsorát tartalmazó kocka alakú élelmiszeres dobozok a jövőben a SAS minden olyan járatán megtalálhatók lesznek, ahol az utazási idő meghaladja a 80 percet, és amelyek skandináv vagy európai városokba repülnek. Minden második nap más lesz a főfogás ezen túl. Ezzel szeretnének kedveskedni a gyakran gépre szálló törzsutasoknak.
Mivel a SAS nem vezette be az állandó hús vagy hal nélküli menüt, a jövőben ugyanúgy előre kell jelezni a jegyvásárlásnál a vegetáriánus utasoknak, hogy nem esznek húsfélét, mint eddig.
Az italok terén szintén a hazait preferálják: ezen túl a svéd whiskyt gyártó Mackmyra gyár termékeit is meg lehet majd vásárolni a SAS járatain, hasonlóképpen a dán Mikkeller vodkát és a norvég Harahorn gint is. Peter Lawrance viccesen azt nyilatkozta, hogy ő az egyedüli SAS alkalmazott, aki munka közben szeszes italt is fogyaszthat: „de ezt a nehéz feladatot is vállalni kell valakinek.”
Talán kevesen tudják, de Svédország és Norvégia déli részein nagyon finom és igen sok alma terem. Nem meglepő tehát, hogy a legnépszerűbb ital a speciális norvég almalé, amit Peter Lawrance a világ legjobb hasonló italának nevez. 17 évvel ezelőtt talált rá egy norvég almatermelő gazdaságban, amit ugyanaz a család birtokol a 1600 század óta, és ugyanúgy készítik a teljesen adalékmentes italt.
Arlandán aludni is jó
A világ minden nagy repülőterén találhatók szállodák, de ami most fog nyílni a stockholmi Arlandán, az példa nélküli: az egyik népszerű lakberendező, Cilla Ramnek berendezte modern otthonnak a 15 éve már nem működő irányítótornyot Arlandán, amelyet bárki kibérelhet.
A régi földi torony már 15 éve elhagyatott volt, de most egy nagyszerű ötlettel az egyik legizgalmasabb, fantasztikus panorámájú szállássá vált. A híres svéd művész, Cilla Ramnek rendezte be a 35 négyzetméteres apartmant, amely saját konyhával rendelkezik. A tervező azt nyilatkozta az egyik svéd turisztikai online magazinnak, hogy soha ennél izgalmasabb feladatot nem kapott, rögtön elvarázsolta a szinte lebegő kilátás, ugyanakkor az ipari környezet.
A svéd repülőtereket üzemeltető Swedavi, kiírt egy pr célú izgalmas vetélkedőt is. A pályázóknak lényegében arra a kérdésre kell válaszolniuk, ők miért szeretnének itt lakni. A legfrappánsabb válaszokat beküldők között kisorsolnak három éjszakát a 80 méter magasban lévő, terasszal ellátott apartmanban, ráadásul VIP szolgáltatásokkal ellátva. Ilyen például, hogy a reggelit Ronny Latva, a svéd cukrász válogatott tagja készti, a vacsora pedig a neves Pontus in the Air étteremben lesz.
- Nagyon jó érzés, hogy a svéd és külföldi vendégeknek bemutathatunk egy egyedülálló szálláslehetőséget - jegyezte meg Kjell-Ake Westin, a stockholmi reptér igazgatója.
A Norwegian lassan elhagyja a SAS-t
A Norwegian légitársaság hatszor annyi utast szállít most, mint tíz évvel ezelőtt. A Svenska Dagbladet honlapja szerint a Norwegian belátható időn belül Èszak-Európa legnagyobb légitársasága lesz.
2016-ban a Norwegian és a SAS, a nemzeti skandináv légitársaság körülbelül egyforma utasforgalommal dicsekedhetett: egyenként 29 millió utazót repítettek el úti céljukhoz. Ugyanakkor a Norwegian utasforgalma egyre nő, miközben a SAS utasforgalmának a tempója lelassult. Ez arra vezet, hogy a Norwegian hamarosan elhagyja a SAS-t, ami az utasforgalmat illeti.
De ha a repülőjegyek eladását – azaz a bevételt - nézzük, akkor a SAS még mindig megelőzi a Norwegiant. Ennek az oka az, hogy a SAS drágább repülőjegyeket tud eladni bónusz programjuk és régebbi márkanevük miatt, és mert kapcsolatban állnak több másik légi társasággal.
Az utóbbi időszakban a Norwegian a hosszú távú utakra koncentrált, ez a koncepció bevált, és nyereségesnek bizonyult.
Írta: Dr. Elek Lenke
Fotó: Joakim Johanson, SAS, Hans O Nyborg, Gustav Brundin,