Magyar innováció a turizmus digitalizációjában
Szerző/Fotó: Innotime Hungary, Nagy Júlia
A fogyasztói igények változására reagál és a fenntarthatóságra épít az új, magyar fejlesztésű integrált turisztikai menedzsment rendszer, az I-Dest. A fejlesztők célja, hogy már a 2023-as turisztikai szezon kezdetére új korszakot nyissanak a fenntartható és hozzáférhető turizmusban.
Az elmúlt időszakban egyre természetesebbé vált a mobilapplikációk használata, a kereskedelmi appok egyre több területen válnak nélkülözhetetlenné. A turizmusban már több mint másfél évtizede megjelentek azok az alkalmazások, amelyek a látogatói élményt kívánták javítani, azonban nagyrészt a felhasználói igények részletes ismerete nélkül történtek a fejlesztések. Az Innotime Hungary Kft. 2022-ben végzett országos primer felmérése igazolta azt a hipotézist, miszerint a látogatóknak csak egy kis része használja ezeket az applikációkat, legyenek azok városfelfedezések, kincskereső programok, túra alkalmazások vagy kiállítási tárlatvezetések.
A hazai és külföldi felhasználási szokásokat, trendeket, valamint az elkövetkező években jelentkező egyre sürgetőbb felhasználói és menedzsment igényeket összesítve indította el az Innotime Hungary Kft az I-Dest fejlesztését.
A program újdonsága, hogy egyszerre tudja kiszolgálni a turisták, a szolgáltatók valamint a desztináció menedzsmentjében résztvevő szakemberek igényeit. A felhasználói igények rugalmas követését egy minden korábbinál komplexebb információs és döntéstámogató keretrendszer szolgálja ki, miközben a nagyközönség számára elérhető multiplatformú felület (app és web) minden olyan élményelemet biztosít, amelyet a közönség elvár – pl. múltidéző AR tartalmakat, 360 fokos virtuális sétákat, audioguide-ot, a helyszínekhez rendelt játékokat, felnőtt és gyerek tartalmakat ugyanahhoz a helyszínhez kapcsolódóan, stb. Ugyancsak újdonság, hogy az érintett szereplők valós idejű kommunikációt is folytathanak (pl. a turista jelezheti, hogy a túraútvonalon váratlan akadályba, veszélybe ütközött, a szolgáltatók akár okosórás push üzenetben informálhatják egymást a szabad kapacitásokról vagy éppen a váratlan üzemszünetről, ez a valós idejű irányított információáramlás pedig egyszerre szolgálja a vendég elégedettségét és a szolgáltatók valamint a desztinációmenedzsment azonnali, problémaorientált kommunikációját.
Az I-Dest legfontosabb hívószava a fenntarthatóság, a fejlesztő a Green Destinations magyarországi képviselőjeként valamennyi szempontot, szolgáltatást, vonzerőt egy fenntarthatósági keretrendszerbe szervez, melynek kimenete egyszerre ajánlat és fejlesztési cél. A legújabb kutatások azt bizonyítják, hogy a turisták egyre tudatosabban választják a fenntartható turisztikai szolgáltatásokat (a booking.com 2022. évi fenntarthatósági jelentése szerint az utazók 82%-a). A minél fenntarthatóbb kirándulások, nyaralások megszervezését, így az utazási élmény teljessé tételét egy fenntartható turizmus utazásszervező modul teszi teljessé, miközben a szolgáltatók számára támogatást nyújt a kínálatuk újrastrukturálására, bővítésére, a vendégigényekhez való alkalmazkodásra a fenntarthatóság, a hozzáférhetőség és a szolgáltatások terén is.
Az I-Dest hatékony segítséget nyújt a települések, desztinációk turisztikai menedzsment munkájához is: miközben a felhasználói reakciók elemzése, a vendégmozgások lekövetése, a vendégigények, szokások komplex monitoringja jelentősen hozzájárul a minél hatékonyabb turisztikai termékfejlesztéshez és desztinációmarketinghez, a fenntarthatósági és hozzáférhetőségi modulok kumulált adatai a hosszú távú tervezést segítik.
Az I-Dest 1.0-ás verziója Bodrogkeresztúron debütált, de folyamatos a fejlesztése, hiszen a cél, hogy a turisztikai szezon kezdetére komplex legyen a rendszer, amely a tervek szerint párhuzamosan jelenik meg a hazai és a nemzetközi turisztikai piacon.