Itthon a cukrászdák a legnépszerűbb vendéglátóhelyek

Szerző: Eventrend Group / Barna Judit
Fotó: aktivpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán
A siker receptje: otthonos hely, finom sütik és képes étlap!
Többek között ez is kiderül azon reprezentatív kutatásból, amely a magyar tulajdonú, vendéglátással, rendezvényszervezéssel és hotelüzemeltetéssel foglalkozó Eventrend Group megbízására készült el 2024 őszén. A felmérés azt is megállapítja: nem szeretünk neten értékelni, a mentes ételek egyre inkább teret nyernek, a hagyományos helyek még mindig a legvonzóbbak közé tartoznak - de a magyar ember bizony leginkább édesszájú.
Az emberek egyre kevésbé keresik az exkluzív, drága élményéttermeket és sokkal inkább a cukrászdák felé fordulnak. A hagyományos kockás abroszos vendéglők is tartják a népszerűségüket, de a food courtok és a luxuséttermek sereghajtók lettek. Vagyis: a magyar ember szereti a megszokott, barátságos helyeket – és persze az édességeket!
A kutatás alapján a cukrászdák lettek a legnépszerűbb vendéglátóhelyek, ahol a látogatók több mint fele legalább alkalmanként megfordul. A hagyományos családias vendéglők és a gyorséttermek is stabilan tartják magukat a listán. Az elegáns fehérabroszos éttermek és a modern bisztrók már kevésbé vonzzák a vendégeket, a fine dining helyek pedig a lista legvégén állnak.
A magyarok többsége a megszokott ízekre és a barátságos, könnyed vendéglátásra esküszik. Az emberek szeretik azokat a helyeket, ahol otthonosan érzik magukat és ahova akár egy spontán ötlettől vezérelve is beugorhatnak egy sütire vagy egy kávéra.
A válaszadók többsége továbbra is a hagyományos ételeket részesíti előnyben, de már minden hetedik vendég kifejezetten figyeli, hogy a kínálatban szerepelnek-e "mentes" fogások. A vegán étrend iránt is növekvő érdeklődés mutatkozik, de még messze nem annyira elterjedt, hogy alapvetően meghatározza a vendéglátóhelyek kínálatát.
Sok étteremtulajdonos ódzkodik az étlapra tett ételfotóktól, de a kutatásból kiderült, hogy a vendégek kétharmada szereti, ha vizuálisan is látja, mit rendelhet. Bár egyesek szerint a képek olykor csalókák lehetnek, az étlapfotók mégis megkönnyítik a választást.
A legtöbben a Google-t használják, amikor új vendéglátóhelyet keresnek. Az online értékelések ugyanakkor sokak számára nem elsődlegesek, inkább az elérhetőség, az árak és a kínálat befolyásolja a döntéseket.
A kutatás konklúziója: a magyarok a hagyományos vendéglátás hívei.
(Az Eventrend Group teljesen magyar tulajdonú cégcsoport, amely több mint három évtizednyi tapasztalattal rendelkezik kávéházak, éttermek, szállodák üzemeltetésében, valamint rendezvényszervezésben. A cégcsoporthoz jelenleg 31 projekt tartozik és mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztat.)