Miért megyünk múzeumba, látogatóközpontba, várba vagy kastélyba?
Szerzö/Fotó: Innotime Hungary Kft, Nagy Júlia
Látogatói elvárások, változó trendek
Mikor és milyen gyakran keresünk fel egy örökségturisztikai bemutatóhelyet? Mik a hazai
lakosság elvárásai a múzeumok, látogatóközpontok, várak, kastélyok kiállításaival szemben
és hogyan változtak ezek az elvárások az elmúlt négy évben? Ezekre a kérdésekre kereste a
választ az Innotime Hungary Kft. a most zárult 450 fős országos online trendkutatásában,
amelyben a két, illetve négy évvel ezelőtti hasonló kutatás eredményeivel is
Ca válaszokat.
Családi kirándulások
A válaszadók 75%-a kirándulás, nyaralás programelemeként keres fel örökségturisztikai
bemutatóhelyeket, 85%-uk a családdal. Azzal kapcsolatban azonban, hogy milyen gyakran
látogattak meg az elmúlt évben örökségturisztikai helyszíneket, jelentős különbségek
látszódnak.
A kutatás szerint a válaszadók 55%-a évi egy-két alkalommal látogatott el egy várba és
ugyanennyien kerestek fel egy látogatóközpontot az elmúlt év során – ugyanakkor 30%-uk
egyáltalán nem járt látogatóközpontban, 24%-uk pedig egyetlen várkiállítást sem nézett
meg.
A kastélyok kevésbé voltak népszerűek, a válaszadók 37%-a egyetlen kastélyt sem látogatott
meg, s csak a 49%-uk járt évi egy vagy két alkalommal valamelyik kastélyban.
A múzeumok esetében kevésbé kirívóak a különbségek, a válaszadók 21%-a rendszeresen
járt múzeumba az elmúlt évben, 36,5% évi egy-két alkalommal, 29% kettőnél több
alkalommal, s csak 13% nyilatkozott úgy, hogy egyetlen múzeumot sem keresett fel.
Nem trendi az örökségturizmus, mégis többet fizetünk érte, mint korábban
A várakba a válaszadók 77%-a szerint az egyedi hangulatuk miatt látogatnak el a vendégek,
míg ugyanez az arány a kastélyok esetében 84%.
A múzeumok és a látogatóközpontok esetében a motiváció elsősorban a tematika iránti
érdeklődés (múzeumok esetében a válaszadók 65%-a, látogatóközpontok esetében 53%), de
múzeumlátogatási motivációt jelent az egyedi kulturális élmény keresése (55%), valamint az
izgalmas, új dolgok felfedezése is (53%).
Míg a válaszadók háromnegyede a múzeumokat, látogatóközpontokat, várakat és
kastélyokat értékesnek, különlegesnek, izgalmasnak találja, a kutatásban résztvevőknek csak
a 10%-a véli úgy, hogy ezek felkeresése trendi lenne. A látogatóközpontok esetében ez az
arány sokkal jobb, a válaszadók negyede tartja trendinek látogatóközpontok kínálatát.
Mindezek mellett talán érdekes, hogy a korábbi évekhez képest sokkal többet vagyunk
hajlandóak fizetni egy jó kiállításért: míg 2, illetve 4 éve a felmérésben részt vevők nagy része
maximum 2.500 Ft-ot volt hajlandó fizetni egy ilyen típusú kulturális élményért, mára a
válaszadók harmada akár 4.000 Ft-ot is kifizetne, negyede pedig akár 7.000 Ft-ot sem sajnál
egy kiállítási belépőért.
Mitől jó egy kiállítás?
Érthetőség, látvány, személyes megszólítás – ezek az elvárások a vendégek részéről egy jó
kiállítással szemben, cserében nem elvárás a magas szintű tudományos tartalom, vagy éppen
az interaktív digitális kütyük és egyéb modern bemutatási eszközök használata sem – sőt, a
válaszadók 64%-a örülne, ha ezek az eszközök mellőzésre kerülnének a kiállítások
tervezésekor. 88%-uk szerint egy kiállítás akkor jó, ha audioguide vagy tárlatvezető nélkül is
teljes élményt tud nyújtani.
Elvárás a fenntarthatóság
Mára már alapvető elvárássá vált a látogatók részéről, hogy a bemutatóhelyek törekedjenek
a környezeti fenntarthatóság biztosítására. A válaszadók több mint 90%-a számára fontos,
hogy a bemutatóhelyek kommunikációjában is megjelenjen, hogy a létesítmény mit tesz a
környezet megóvásáért, elvárás, hogy a bemutatáshoz használt eszközök energiatakarékosak
legyenek, s az is alapvető követelmény, hogy a látogatók a létesítményekben is szelektíven
tudják gyűjteni a hulladékot.
Otthonról is elérhető élmények
A válaszadók 88%-a tartja fontosnak, hogy a múzeumokban, látogatóközpontokban,
várakban és kastélyokban a papír kiadványok helyett inkább otthonról is elérhető digitális
tartalmak segítsék a látogatók tájékoztatását, s 68%-uk tartja fontosnak, hogy saját eszközre
is le lehessen tölteni az audio- vagy vizuálguide-okat, hogy azt otthon is vissza lehessen
hallgatni, nézni.
Az értékesítési folyamatban szintén jelentős elvárás a digitalizáció: a válaszadók 77%-a
szeretné, ha otthonról is meg tudná vásárolni a belépőjegyeket.