Európa jelentősége nőtt a német beutazás számára a koronavírus-válság alatt
Fotó: Francesco Carovillano
Szerző: Salánki Szilvia
Az elvárásoknak megfelelően a németországi beutazó turizmus 2020-ban erőteljes visszaesést könyvelt el. Ugyanakkor tovább nőtt az európai küldőpiacok jelentősége Németország beutazása számára a Covid 19-járvány alatt – ezt mutatják a Szövetségi Statisztikai Hivatal legfrissebb részletes vendégéjszaka-számai.
Ezek alapján 2020. január és december között összesen 32,0 millió nemzetközi vendégéjszakát jelentettek a hotelek és a legalább tíz ággyal rendelkező szálláshelyek – ez 64,4 százalékos visszaesésnek felel meg az előző évhez képest. Ezáltal a vendégéjszakák száma tíz rekordév után visszaesett az újraegyesítést közvetlenül követő időszak szintjére. Az Európából érkező vendégek 2020-ban 27,2 millió vendégéjszakát generáltak. Ezáltal Európa részesedése az előző évhez képest 74 százalékról 85 százalékra nőtt. A tengerentúli piacok terén az amerikai küldőpiac 6,3 százalékos, illetve az ázsiai küldőpiac 6,0 százalékos részesedésével jelentősen az előző év szintje alatt mozgott. Bajorország, Baden-Württemberg, Észak-Rajna–Vesztfália, Berlin és Hessen összesen 45 millióval kevesebb nemzetközi vendégéjszakát regisztrált, mint 2019-ben – ez pedig az összesített németországi beutazás 2020-as visszaesésének kereken 75 százalékát teszi ki.
Petra Hedorfer, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) igazgatótanácsi elnöke szerint: „A Covid 19-járvány az elején a nemzetközi turizmus minden küldő- és célpiacát ugyanolyan arányban érintette. Mindemellett Németország a tavalyi év nyári hónapjainak felépülési fázisában már ismét üdvözölhetett utazókat a szomszédos országokból. A tengerentúli piacok növekvő keresletét korlátozták az érvényben lévő utazási tilalmak, illetve a légitársaságok csökkentett kapacitásai is.”
Ennek megfelelően a Forward Keys elemzései alapján 2020-ban a légitársaságok kapacitása 62 százalékkal csökkent a 2019-es év volumenéhez képest. Németországban a nemzetközi repülőgép-érkezések száma 70,4 százalékkal volt kevesebb, mint az előző évben. Itt a nagy tengerentúli piacok visszaesése jóval magasabb volt, mint a 13 legerősebb európai küldőpiacnál (mínusz 67 százalék).
A szomszédos országok stabilizálják a beutazást
Németország kilenc szomszédos állama 2020-ban a nemzetközi összes vendégéjszaka 56,6 százalékát generálta – 2019-ben ez 42,5 százalék volt.
Az úticél Németország számára 2020-ban a legerősebb volumenű küldőpiac Hollandia volt 5,8 millió vendégéjszakával és 18,1 százalékos piaci részesedéssel. A második helyezett a Svájc volt 3,1 millió vendégéjszakával (piaci rész 9,8 százalék). Lengyelország a beutazópiacok sorrendjében 2,2 millió vendégéjszakával és 7,0 százalékos piaci részesedéssel a nyolcadik helyről a harmadik helyre ugrott. A további helyeken Ausztria (1,9 millió vendégéjszaka) és Dánia (1,5 millió vendégéjszaka) végzett.
A legfontosabb tengerentúli piacok 2020-ban az Amerikai Egyesül Államok (1,5 millió vendégéjszaka) és Kína (0,4 millió vendégéjszaka) voltak.
Turisztikai úti célok: a városból a vidéki régiókba
A hotelszakmát – különösen a városokban – átlagon felül érintette a járvány miatti visszaesés a tavalyi évben. Így a nemzetközi vendégéjszakák száma a több mint 100 ezer lakossal rendelkező városokban az előző évhez képest 71,4 százalékkal csökkent. Ezt tükrözik a városállamok Berlin (mínusz 76,0 százalék) és Hamburg (mínusz 69,7 százalék) eredményei is, ami különösen súlyos veszteség tekintve, hogy Németország 2019-ig piacvezető szerepet töltött be az európaiak városi és kulturális utazásai terén. Ugyanakkor a nemzetközi vendégéjszakák visszaesése a kempingekben mínusz 53,8 százalékkal jelentősen kisebbnek bizonyult.
A hotelszakma eredményei megfelelnek az MKG Olakala felmérési eredményeinek is: ezek alapján a hotelek foglalási rátája összesen 72 százalékról (2019) 29 százalékra csökkent (2020). A hotelben töltött éjszaka átlagára (csak szobaár) ugyanebben az időszakban 94 euróról 84 euróra csökkent.
Ezek és további információk is megtalálhatók a ‚Zahlen – Daten – Fakten 2020‘ (Számok – Adatok – Tények 2020) brosúrában, amely már elérhető online formában.
A DZT-ről
A Német Turisztikai Hivatal (DZT) Németország nemzeti "turisztikai testülete", székhelye Frankfurt am Main városában van. A Hivatal az úticél Németországot képviseli a Német Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium (BMWi) megbízásából. A Hivatalt a német szövetségi parlament (Bundestag) határozata alapján e minisztérium támogatja. A DZT stratégiákat és termékeket dolgoz ki és tesz közzé annak érdekében, hogy a német célállomásokról pozitív imázst alakítson ki külföldön, és előmozdítsa a németországi turizmust. Ehhez világszerte 31 országban tart fenn képviseleti irodát. Bővebb információt erről az online sajtóközpontban olvashat a következő internetes címen: www.germany.travel/presse
Központi tematika a digitalizáció és a fenntarthatóság
A DZT támogatja a jövőorientált és fenntartható turizmust a német kormány célkitűzéseivel összhangban. A folyamat központi témái a digitalizáció és a fenntarthatóság. A DZT úttörő szerepet tölt be az immerzív technológiák (virtuális, kiterjesztett és kevert valóság) megvalósításánál, a párbeszédes interfészek (pl. hangvezérléses asszisztensek) használatánál és a mesterséges intelligencia (MI) felhasználása terén, például a chatbot robotokkal. Annak érdekében, hogy biztosítsa a turisztikai kínálatok elérhetőségét a MI-re épülő értékesítési platformokon, a DZT koordinálja a német turisztikai szakma közös open data projektjét egy „knowledge graph” kifejlesztése érdekében.
A fenntarthatóság mint téma több mint egy évtizede kiemelt státuszt élvez és minden vállalati részlegben stratégiailag bevetésre kerül. A szervezet itt egy három oszlopra épülő stratégiát követ, amely összeköti a külső tudástranszfert, az ehhez társuló kommunikációs szemléletet és egy belső fenntarthatósági kezdeményezést. A DZT úgy látja el tartalommal a felelősségteljes turizmust mint jövőbeni tematikát, hogy az Úticél Németországot a nemzetközi versenyben fenntartható és inkluzív ajánlatokkal pozícionálja. A Covid 19-járvány kitörésével a nemzetközi utazási szokások terén megerősödött az értékek eltolódása a nagyobb társadalmi-ökológiai felelősségvállalás irányába.