Dinamikusan fejlődik a németországi beutazó turizmus 2023-ban
Fotó: DZT/ Francesco Carovillano
Szerző: Salánki Szilvia
Egyre dinamikusabb a németországi beutazó turizmus korona utáni felépülése. Az idei első félévben minden hónapban egyre csökkent a különbség a 2019-es év eredményeihez képest, és június végéig 34,9 millió vendégéjszakával elérte a krízis előtti szint 87,9 százalékát. A felépülés motorját továbbra is az európai küldőpiacok jelentik, amelyek a 2019-es év eredményeinek 91 százalékát érik el. A tengerentúli piacok eredménye 78 százaléknál áll, miközben az Amerikai Egyesült Államok 90 százalékkal átlagon felül járulnak hozzá a németországi beutazás felépüléséhez.
Júliusban a Szövetségi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint 10,2 millió külföldi vendégéjszakát jelentettek a hotelek és a legalább tíz ággyal rendelkező szálláshelyek – ez a 2019-es rekorderedmények 92,7 százalékának felel meg.
Petra Hedorfer, a DZT igazgatótanácsi elnöke szerint: „A korona utáni minőségi fejlődésre alapozó felépülési stratégiánk hatásosnak bizonyul. A Qualitätsmonitor Deutschlandtourismus felmérése szerint az Európából vonattal érkező utazók hányada a korona előtti 11 százalékról (2019. májustól 2020. áprilisig) korona után 16 százalékra (2022. májustól 2023. áprilisig) nőtt. Ugyanebben az időszakban az európai vendégek tartózkodásának hossza Németországban 4,4 napról átlagosan 5,2 napra nőtt.”
A beutazó turizmus általános pozitív fejlődését alátámasztják a Forward Keys által rendelkezésre bocsátott repülőforgalmi adatok is: az aktuális kiértékelések szerint 2023. júliusában a németországi repülős érkezések száma a 2019-es év ugyanezen hónapjának 77 százalékát teszik ki. Az Amerikai Egyesült Államok júliusban 137 ezer érkezéssel először haladja meg a krízis előtti szintet 4,9 százalékkal. A VISA által elkészített hitelkártya-adatok elemzése az utazási kiadásoknál azt mutatja, hogy 2023. júniusában 178 euróval a kiadások elérik a 2019-es ugyanezen időszak 96 százalékát (186 euro kártyánként 2019-ben).
A németországi beutazás felfelé ívelő trendjét a nemzetközi utazási szakma képviselői is megerősítik. A DZT Travel Industry Expert Panel keretén belül megkérdezett több mint 250 ügyvezető és key account az aktuális üzleti helyzetüket Németországra nézve a harmadik negyedévben egy -100 és +100 között skálán +34 ponttal értékelték, amely jelentős előrelépés a tavalyi évhez képest (+14 pont). Az üzleti elvárások a következő hat hónapra a nehéz keretfeltételek ellenére 58 pontnál állnak, amely három százalékponttal több az előző éves értékhez képest. A részpontokból levezetett üzleti klíma pedig 2022. harmadik negyedévének +33 pontjához képest az idei harmadik negyedévben +46 pontra javult.
A DZT-ről
A Német Turisztikai Hivatal (DZT) Németország nemzeti „turisztikai testülete”. A Hivatal az úticél Németországot képviseli a Német Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium megbízásából, amely a Hivatalt a német szövetségi parlament (Bundestag) határozata alapján támogatja. A DZT szoros együttműködésben turisztikai partnereivel, szövetségekkel és gazdasági vállalatokkal stratégiákat és marketingkampányokat dolgoz ki annak érdekében, hogy a német célállomásokról pozitív imázst alakítson ki külföldön, és előmozdítsa a németországi turizmust.
A DZT központi stratégiai tevékenységi területei a következők:
- célcsoportra irányuló piackutatás és a piacspecifikus ügyfélkereslet elemzése (Sinus-közegek) a tényekre alapuló cselekvési terv alapjaként
- kapcsolatmenedzsment és a szakmai tudás átadása a középosztály által meghatározott utazási gazdaság támogatására
- a márkatudatosság növelése és az úticél Németország márkaprofiljának erősítése fókusszal a fenntarthatóságra és a klímavédelemre
Központi tematika a digitalizáció és a fenntarthatóság
A DZT támogatja a jövőorientált és fenntartható turizmust a német kormány célkitűzéseivel összhangban. A folyamat központi témái a digitalizáció és a fenntarthatóság.
Annak érdekében, hogy a beutazó turizmus fenntarthatóbb, ugyanakkor versenyképesebb lehessen, a szervezet egy három oszlopra épülő stratégiát követ, amely összeköti a külső tudástranszfert, az ehhez társuló kommunikációs szemléletet és egy belső fenntarthatósági kezdeményezést. A DZT úgy látja el tartalommal a felelősségteljes turizmust mint jövőbeni tematikát, hogy az Úticél Németországot a nemzetközi versenyben fenntartható és inkluzív ajánlatokkal pozícionálja.
A DZT úttörő szerepet tölt be az immerzív technológiák (virtuális, kiterjesztett és kevert valóság) megvalósításánál, a párbeszédes interfészek (pl. hangvezérléses asszisztensek) használatánál és a mesterséges intelligencia (MI) felhasználása terén, például a chatbot robotokkal. Annak érdekében, hogy biztosítsa a turisztikai kínálatok elérhetőségét a MI-re épülő értékesítési platformokon, a DZT koordinálja a német turisztikai szakma közös open data projektjét egy „knowledge graph” kifejlesztése érdekében.
A DZT világszerte 25 országban tart fenn képviseleti irodát, ezeket központjából, Frankfurt am Mainból irányítja.