Harmadjára a Fehér Szalagon
Itiner vázlat
Szerző/Fotó: Szalay Attila
Az idei vitorlázás (július 13.-a) önmagában is szerencsés számnak tekinthető, ám a szóban forgó rangos verseny - e sorok írójának a harmadik alkalommal három a magyar igazság jegyében - ezúttal egy aranyérmet is jelentett. Ráadásul a Wossala Team társaságában különösen nagy a megtiszteltetés, ahol Gyuri kapitányt a sportvilág olimpikonként, míg Kristóf fiát immáron világbajnokként ismerhet a sportszerető illetve érdeklődő olvasó.
Start előtt a kikötőban (jobb oldalt a kék madár)
A Fehér Szalag Vitorlásverseny egy kiemelkedő esemény Balatonfüreden, amelyet
általában június végén vagy júliusban rendeznek meg. Ez a verseny a Kék Szalag vitorlásverseny előkészítő rendezvénye, amely Európa leghosszabb és legrangosabb tókerülő vitorlásversenye, és 1934 óta népszerű hazánkban.
Ezt a találkozót először 2003-ban rendezték meg, s azóta minden évben nagy népszerűségnek örvend. Célja, hogy felkészítse a versenyzőket a fő program kihívásaira, és lehetőséget biztosítson számukra, hogy megismerjék a Balaton sajátos szél- és vízviszonyait. Az eseményen különböző hajóosztályok indulnak, beleértve a katamaránokat, egytestű hajókat és többtestű hajókat. A verseny során a hajók egy meghatározott pályát követnek a Balatonon, amelyet a szervezők előre kijelölnek. A monstre összejövetel különleges kihívást jelent a versenyzők számára, hiszen a Balaton változatos időjárási körülményei és a szélirányok gyors változása komoly megpróbáltatások elé állítják őket.
Aranyérem
Egyébiránt Balatonfüred híres a vitorláskikötőiről, gyógyfürdőiről és kulturális örökségéről. A város a verseny ideje alatt mindig különleges programokkal készül, beleértve koncerteket, kiállításokat és más szórakoztató rendezvényeket. A látogatók megismerkedhetnek a helyi gasztronómiával, borokkal és a Balaton-felvidék természeti szépségeivel is- Ilyenkor számos kísérőrendezvényt szerveznek, amelyek mind a helyi közösséget, mind a turistákat bevonják
az eseményekbe. Ilyenek például a hajóbemutatók, vitorlás iskolák, gyermekprogramok és kulturális események. A verseny szponzorai és támogatói különböző aktivitásokkal és promóciókkal járulnak hozzá az esemény sikeréhez.
A versenyre történő jelentkezés általában avagy leginkább online történik, és a résztvevőknek meg kell felelniük a versenyszabályzatban meghatározott követelményeknek. A verseny nyitott mind amatőr, mind profi vitorlázók számára, így bárki kipróbálhatja magát a Balaton hullámain. Mindez tehát nemcsak egy sportesemény, hanem egy közösségi élmény is, amely összeköti a vitorlázás szerelmeseit, a helyi lakosokat és a turistákat. Magyarán: hozzájárul Balatonfüred hírnevének növeléséhez és a vitorlázás népszerűsítéséhez Magyarországon és egyre jobban a határainkon túl is.
Szélcsend a kikötőben...
Előzetesen pár mondatot a cirkáló típusú hajónkról (W.GY. tulajdonában) és a verseny szabályairól, amellyel végre sikerült felkerülni (az osztályában) a Classik Round futamon. A cirkáló típusú hajókat (a vitorla nagyságának függvényében 70-50 és 30-as kategóriában) a csodás sportág királyának is szokták mondani a Dragonok mellett kecsességének és csak jó szélviszonyok esetén a gyorsaságának köszönhetően. A szoba forgó Kék madár HUN 7 feliratú vitorlás 13 m hosszú és alapban 3 tonna önsúllyal rendelkezik, míg a kajütben 4 személy kényelmesen (persze túra vitorlázás során) elfér. Persze hogy nyugodtan elaludhat, azt csak a viszonylagos szélcsend időszakra állítható.
Nos, a Magyar Vitorlás Szövetség által évente megrendezett versenyt meghatározott szabályok szerint bonyolítják a World Sailing kísérleti szabályát alkalmazva, amelyhez nem szükséges a nemzeti hatóság jóváhagyása. Csekély tapasztalatom szerint a rajtolás az egyik legbonyolultabb művelet a fél Balatont megkerülő megmérettetésen. Egyébként a rendezőség a verseny utasításban megadott VF csatornán keresztül ad tájékoztatást a versenyzők részére.
Természetesen az első figyelmeztető jelzéstől a célba érésig - a vészhelyzetek kivételével – a résztvevők nem sugározhatnak a készüléken beszéd- vagy adatinformációkat! A limit idő tulajdonképpen fél nap volt, tehát csak az addig beérkezett hajókat értékelik az összesítésben.
A versenypályát Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany és Balatonfüred útvonalon tűzték ki nagy sárga bójákkal. A rajtunk a sárga szektor volt, amely mintegy 3 km-es szakaszából történt. Az előzményekhez tartozik, hogy két sztárunk kis szakmai vitába keveredett, amikor a kapitányt 2:1 arányban leszavazta a legénység a tartózkodásom mellett. Ugyanis a qvartett profi tagja Jakó Kulcsár Gábor (Duda) is Kristóf barátjával értett egyet. A verseny végén a kiértékeléskor persze mindketten elismerték a kapitány jó döntését, hiszen a győzelemmel beigazolódott a Kapitány ráérzése, amely évtizedes nyugszik. Habár a fölényes győzelem alapján akár az ifjak taktikája is bejöhetett volna…
A start után hamarosan elsőfokú viharjelzést közöltek a rádióban, ami kötelező mentőmellény használatával járt. Érdekes módon a meteorológusok jóslata ezúttal nem jött be, mivel gyakorlatilag a vihar elmaradt. Olyannyira, hogy a 2022-es versenyünkön elért ezüstérmes szintidőnket megdupláztuk, akkor olykor csaknem 13 csomóval haladtunk a nagy hullámokban, most pedig ritkán örülhettünk a hetesnek is. Sőt, az első etapnál abszolút szélcsend szórakozott az idegeinkkel.
Az említett napon is hőségriadó volt érvényben, ami kisebb aggodalomra adott okot, de a csaknem háromszáz (összesen 297 nevezett) hajó közel másfélezer indulóval rácáfolt a extrém körülmények erejére. A rajt után öt csomós gyengébb szél uralkodott, majd a frissülő északi szélben nekiindult a mezőny a verseny első szakaszának. A délelőtt azért szerencsére kiváló vitorlázó időben telt el.
Wossala György olimpikon, Wossala Christof világbajnok és J.Kulcsár Gábor
A versenyt abszolútban természetesen a katamaránok nyerték: az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty hét perces előnnyel nyerte a Nanushka előtt, s harmadikként a Team Kaáli futott be. Nekik végig kitartott a kedvező időjárás, ám az egytestű mezőny nagy része enyhülő szélben, embert próbáló nyári napsütésben tartott a balatonfüredi befutó felé. A mezőnyt a késő délutáni órákban egy délnyugatról közelgő vihar ugyan fenyegette, de ez szerencsére nem alakult ki. A verseny ideje alatt általában széles tartományban mozgott a szél. A versenyen kerekítve kétszáz hajó (tehát a kétharmada) futott be, köszönhetően a meghosszabbított limitidőnek. A limitidőt a korábbi évekhez képest 20:30-ra módosították, a verseny körbeérése és a mezőny túlnyomó többségének befutása érdekében. „Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen nagy számban befutottak a versenyzők, és végre egy olyan Fehér Szalagot élhettünk meg, ami körbeért…” – nyilatkozta Verebély Tibor versenyigazgató.
Beszámolónkat olvasmányosabbá teendően néhány informálissal is szolgálunk a Wossala családról, amelyet a bő hatórás verseny alatt sikerült megjegyeznem. Íme apropóként egy személyesebb: a véletlennek köszönhetően a verseny napján volt/van a kapitány közismert televíziós riporter lányának, Wossala Rozina kerek 40. születésnapja (édesanyja Kánya Kata színművésznő és a szeretett kutyájuknak pedig a hatodik esztendeje).
Vitorlánk a szélre vár!
A vitorlázó ikon sztorijaiból külön misét is megérdemelnének olvasóink, de azért eggyel megpróbálkozunk most is. Szóval egy alkalommal Mexikó egyik öblében kajakozott és egy kisebb szigetecskére kikötve a parton észrevette, hogy az apró kagylóktól vérzik a lába. A lényeg: visszaúton nagyjából egy 2 m-es cápa valószínűleg megérezte sérülését, merthogy körözött a csónak körül. Természetesen illetve szerencsére megúszta a nem veszélytelen helyzetet.
A felvezető leadben említett világbajnok Wossala Kristóf a közelmúltban Norvégiában vett részt a Solling világbajnokságon, ahol egy hét alatt mintegy 30 órát töltött a vízen Litkey Farkas és Vezér Károly társaságában. S ami a háttérben még nagyon dicséretes, egyszerre felváltva vezették le hárman a 2500 km-t (azaz visszafele is összesen 5000-et)! Más különben a brazilokat megelőzve kerülhettek a dobogó legmagasabb fokára!!!
Szalay Attila (az amatör)
Meglepetésemre végül a kikötőben már várt bennünket a szimpatikus Wossala Constantin, akivel az előző esztendőben együtt indulhattam ezen a versenyen. Sajnos akkor pár óra
után - édesapja egészségi állapota miatt - fel kellett adnunk a versenyt. S mivel a Kék madár cirkáló állandó kikötője a balatonalmádi Yacht klub, így egy baráti társasággal (hatod magával) visszavitték azt - egyelőre pár napos pihenőre. Cony különben egy adrenalin függő igazi sportember hírében ismerszik, hiszen minimum 25 csonttörése volt az Alpok legkeményebb sípályáin. Megjegyezzük: anno bekerült Németország ifjúsági alpesi síző válogatottjába is öccsével karöltve. Elmondása szerint is ő nem egy versenyző típus, pedig lesiklásban már csaknem 170 kilométeres óránkénti sebességgel is ejtőzött…