Nem kell ok, hogy jót tegyünk másokkal - interjú Frits Niessennel
Frits Niessen egy holland nyugdíjas, aki feleségével együtt a nyolcvanas évek óta Magyarországon él, jelenleg Martfű városában. Turisztikai szakember, aki holland szemmel nézi, és segíti a magyar turizmus fejlődését. Célja a magyarországi kempingezés fellendítése.
Frits Niessen Martfűn folyamatosan hozzájárul a lakosok jobb életminőségéhez. Egyszer még egy tizenkét személyes grillsütőt is készített, kivitte a városi rendezvényre, hogy egymás mellett sütögethessenek és barátságokat köthessenek.
Ötletei nem vesznek el a levegőben, hiszen meghallják őket. Tomasovszky László, a Martfűi Termál SPA tulajdonosa közös együttműködéssel terveztetett kempingszállót a martfűi tó mellé. A kemping nagyszerű kialakításán is látszik a szaktudása, aki ott megszáll, valóban kipiheni magát testben és lélekben egyaránt.
Frits Niessen ugyan folyamatosan korlátokba ütközik, de őt ez sem akadályozza, hogy nagyot álmodjon. A Martfű Városért díjat is kiérdemelte önzetlen szeretetéért és ezzel járó tetteiért.
Miért pont Magyarországot választotta otthonaként?
Még Hollandiában a nyolcvanas évek elején részt vettünk egy magyar héten, ahol azonnal megragadott minket a magyaros hangulat. Amikor Magyarországra jöttünk, érdekes volt látni, hogyan éltek akkor a magyar emberek. Egészen más volt a helyzet, mint Hollandiában. Végül úgy döntöttünk, hogy eladunk mindent otthon, és Magyarországra költözünk. Húsz évig kempingben laktunk Magyarország különböző városaiban, de aztán Martfűn telepedtünk le. Felkérést kaptam, hogy segítsek a martfűi tó melletti kemping kiépítésében. Láttam, hogy milyen remek a város infrastruktúrája, jók az utak, ahogy a város közössége is mind kedves emberekből áll.
Milyen a magyar turizmus?
Magyarországon mások a turizmusbeli szokások, mint külföldön. Ami más országban népszerű és átlagos, az Magyarországon különlegességnek számít. Ilyen például a horgászás, pedig mindenhol horgásznak az egész világon, és mindenhol úgy gondolják, hogy az ő haluk a legfinomabb.
A magyar turizmusban is a piackutatás a varázsszó. Egy jól működő turizmusban folyamatosan figyelemmel kísérik, hogy a szálláshelyek infrastruktúrája, a kapacitása és a színvonala egy szinten legyen. Ha ez nem sikerül, akkor mozgássérültté válik a turizmus. Például ha egy Hilton szálló egy nyomornegyedben lenne, az sem a turistáknak sem az üzletnek nem tenne jót. Ahogy egy kunyhó egy luxus villaparkban sem jó. Ha a szálláshelyek infrastruktúrája és a kapacitása nem egyforma, akkor veszteség jön létre.
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a turizmus kiépítésekor?
Fel kell mérni, hogy milyen típusú turistáknak milyen igényeik vannak, mert nem mindegy, hogy idősek vagy fiatalok, egyedülállóak vagy családosak, hölgyek vagy férfiak. De az is döntő, hogy milyen nemzetiségűek és milyen szezonban érkeznek. Az érdeklődési köröket is figyelembe kell venni, mert vannak kultúrakeresők, sportosok, wellness-fanatikusak, ínyencek. Viszont a legkiszámíthatatlanabb körülmény az időjárás. Mindezen igényeket és feltételeket kielégíteni egy kis város számára lehetetlen feladat. Az egész világot nem tömöríthetjük be egy kicsi helyre. Ezért egy ilyen helyen választani kell, hogy melyik turistatípus számára építjük ki a turizmust és főleg ebben az irányban marketingezni.
Mi jelentett újítást a turizmusban, ami még jobban vonzza a turistákat?
A magyar turizmus legnehezebb kérdése, hogy mi vonzza a turistákat. Nagyot lendített a turizmuson, amikor gyógyfürdők mellé szállodákat kezdtek építeni. A magyarok „gyógyfürdőnek” nevezik a termálfürdőt, így szó szerinti fordításban, más nyelveken a gyógyításra kerül a hangsúly, de nem csak betegek számára ajánlott.
Ön folyamatosan álmodik, tervez a körülötte élők javára. Mi ösztönzi, hogy segítsen a maga körül élő magyaroknak?
Nem kell semmiféle ok ahhoz, hogy jót tegyünk másokkal.
Írta/Fotó: Ágoston Enikő