Virágba borul a Felina
Szerző: Barna Judit
Fotók: Felina
Hazai piacvezető fehérnemű és fürdőruha gyártó, forgalmazó cégekről indítunk egy háromrészes sorozatot. Akiket megszólítottuk: Felina, Anita, Fanitex és az Ipenama
2022-ben talán nyugalmasabb évünk következik, az előző kettőhöz képest. A világ összes ruhagyártó és kereskedő cége sokat tudna arról beszélni, hogy milyen nagy veszteségeket kellett elviselniük a pandémia miatt. A B2B forgalom jelentősen visszaesett, a kiskereskedésekben a személyes vásárlások mennyisége erősen lezuhant, viszont az online rendelések után nagyfokú érdeklődés mutatkozott, eljött és felvirágzott a webáruházak kora.
A home office és a digitális oktatás a hónapokig a lakásban marasztalta a felnőtteket és a tanulókat egyaránt. A ruhavásárlásokat nem a divat diktálta, hanem az a kényszer, hogy inkább szabadidőruhára, hálóruhára, zoknira, papucsra volt szükség, a fehérnemű és fürdőruha üzletekbe csak elvétve tévedt be egy-egy vevő. Jó lesz a használható tavalyi! – jelszóval a fiókban lapuló melltartót, nadrágot, bodyt viselte mindenki.
Idén azonban másképpen lesz! Nézzünk körül néhány fehérnemű és fürdőruha márka házatáján, hogyan készülnek a hullámvölgy után az idei szezonra? Milyen újdonságok jelennek meg a formákban, milyen káprázatos mintákat álmodtak meg a tervezők, milyen technológiai fejlesztések törtek napvilágra? Milyen gazdasági stratégiák mentén kezdték a trendet is meghatározni a cégek? Hogyan keltik fel gyártók és kereskedők újra a vásárlók érdeklődését? Hogyan látja a fogyasztói igényeket egy kiskereskedő?
Átalakulás a cég szerkezetében
A modellek részletezése előtt adjunk hírt a cégben végbement legnagyobb változásról, a tulajdonos váltásról. Az 1885-ben alapított Felina cég a felsőkategóriás fehérneműgyártásra és forgalmazásra jött létre. A 1990-es években a bodyk és a fehérneműk egyre inkább divatcikkekké váltak, kedveltek lettek a testhez simuló szabások, a mélyebb dekoltázsok, és a forgalom jelentősen megnőtt. A 136 éves cég történetétől most tekintsünk el, inkább tegyünk egy nagy ugrást a közelmúltba és a jelenbe: 2017-ben a Felina International AG-t felvásárolta a svéd ELG (Európai Fehérnemű Csoport), Európa vezető fehérnemű-, ipari szövet-, csipke- és keskenyszalag gyártója, amely a francia luxus fehérnemű és fürdőruha online értékesítésére specializálódott Dessus-Dessous S.A.S-nek is a tulajdonosa. Forgalmazzák a Felina és Conturelle termékeken kívül a prémiumkategóriás Lise Charmel, Van De Velde, Simone Pérèle, és még 50 márka 150 ezer féle cikkét. Az ELG egy növekedési stratégia mentén nemzetközi fúziókat és felvásárlásokat hajtott végre, és ma az európai intimruházati ipar piacvezető szereplői közé tartozik. Európán kívül más kontinensre is szállítanak, összesen 46 országba.
A Felina és Conturelle márkák legfontosabb gyártóhelye még mindig Szeghalom.
A pandémiai a Felinát sem kímélte
A Békés-megyei üzem termelését is meghatározta és befolyásolta az elmúlt két év, mint minden ruházati gyártónál, itt is jelentős visszaesés mutatkozott. A gyár a Covid megjelenésekor, francia és más megrendelésekre, átállt textilmaszk készítésre (kb. másfélmillió maszk készült) így a dolgozókat a cégnek sikerült megtartania és foglalkoztatnia. Nehézséget okozott viszont a külföldi beszállítóktól érkező anyagok szállításának koordinálása és az alvállalkozók termelésének irányítása.
A kereskedelem is akadozott, a fogyasztók, érthetően, nem érdeklődtek az üzletekben. Közel 200 hazai kiskereskedőiktől hónapokig csak a termékeket ismerő törzsvásárlók rendeltek az üzletek weboldalaira feltett modellekből. A jól bevált területi képviselő rendszerben a cég munkatársa ugyan járta az országot a fehérnemű kollekcióval, de kereskedők nagyon óvatosan rendeltek, az idősebb generáció egy része pedig átmenetileg bezárta az üzletét. A gyógyfürdő városok, Sárvár, Gyula, Hévíz boltjai mindig kiemelkedő forgalmat mutattak eddig, de az elmúlt két évben elmaradtak a bevételt jelentő külföldiek, illetve a wellnesshotelekben időző, többnyire orosz és német turisták nem vásároltak.
Nagy változásra készülnek idén
Növekedés, előrelépés, fejlődés, emelkedés, modernizáció szellemében a vállalat 2022-re kitűzött célja az ügyfeleket közvetlenül kiszolgáló osztályok erősítése, a terméktervezés fejlesztése, a marketing programok és a digitális jelenlét növelése. Fontos szempont a rosszabb évek után a megnövekedett kereslet kielégítése, a gyártott mennyiség növelésével.
Ezért a szeghalmi termelő üzembe, a varrodába idén nagyobb beruházást igénylő gépeket vesznek, melyek a szabászat munkáját is könnyítik. A hatékony alapanyag felhasználás érdekében bevizsgálási részleget létesítenek, és az új labor szervezése is elkezdődött.
Az optimista, jövőbe tekintő, hosszú távú szemléletükkel bevezették az egyszerűen, online kezelhető LOGIN beléptető és munkaidő nyilvántartó módszert, valamint a SAP By Design Felina vállalatirányítási rendszerrel korszerűsítik a pénzügyi, a termelési és az értékesítési folyamatokat. A kiskereskedőik számára új szerkezetű, személyre szabott fizetési modellt dolgoztak ki, a PR-ban is jelentős újításokat hajtottak végre, például átrajzolták a „Felina” logot nagybetűvel, ami a kollekciókon is megjelenik.
No, és a vezetésben is történt átalakulás, az új ügyvezető, Nemee Jögi az ELG részéről, Tallinból irányítja a magyarországi vállalatot, Mesterházy Cecilia cégvezető pedig a továbbiakban a hazai gyártást felügyeli, és hatáskörébe tartozik még a külföldi tulajdonosokkal való szorosabb együttműködés.
Új színek és ragyogó minták jönnek
A nők nemcsak ruházati termékként kezelik az alsóneműiket, hanem jól tudják, hogy a melltartó, az alsó és a body nőiségük fegyvertárának egyik legfontosabb tényezői. A láthatatlan fehérnemű nagyon fontos kellék, hatalmas lehetőség a párkapcsolatban is. Ha jól választunk, kedveljük a színt, kényelmes viselni, akkor szexisnek is fogjuk érezni magunkat, és biztosak leszünk a hatásban. Nemcsak egy szükséges hétköznapi viselet a fehérnemű, ezt jól tudják a márkák tervezői. Ők álmodják meg szezonról-szezonra az új színeket, kitalálják a szabásvonalakat és a hímző programokat. Felkészülni, inspirálódni viszont kevésbé lehet tervezőnek, beszerzőnek, gyártónak egyaránt, mert az elmúlt két évben a nemzetközi divatvásárokat sorra lemondták, vagy nem szervezték meg, és 2022-ben is csak minden második megszokottra lehet utazni. Lehetőség most az online kommunikáció.
A Felina és a fiatalos vonalat képviselő Conturelle tervezői idén mégis nagyot alkottak -a több évben gyártott hagyományos basic modelleken kívül - a tavasz-nyár szezonra egészen meglepő színeket hoztak: a Felina kollekció vezető színei a lila-testszín, a Mauve, a halványkék, üde tavaszi színek, a Nordic blue, és a Blue sky, de nagy sikerre számíthat a dögös Pompadour red. Borítékolható, hogy a Conturelle modellek közül a hímzett, színes virágmintás széria lesz a nyerő. Bár a speciális igényeket kielégítő, exkluzív kollekciók ára is magasabb a nagyobb anyaghányad, valamint a kézi terítés-rajzolás-szabás műveletei miatt. Ennek ellenére mégis jelentős kereslet várható a Lovebird és a Glorious Lea családokból, különösen az erősebb körbőségű és kosárméretekre lesz igény.
Újdonság a kellék használatban is fellelhető, mert az európai gyártók folyamatosan fejlesztenek. Különleges megoldásokat jelentenek az alsókon a vágott szélű szárak, a saját anyagából visszahajtott derékrészek, a rendkívüli minőségű, bőrbarát gumiszalagok, a melltartók vállpántjai, a memóriahabos, vagy három rétegű spacer betétek, valamint a kapcsok – ezek mind az innováció eredményei.
Külön említést érdemelnek a csodálatos csipkék, mert egy fehérnemű értékét és hordhatóságát nagyban befolyásolja a terméken felhasznált áttört méteráru és díszítő szalagok mennyisége, illetve a kikészítése. A standard NOS (Never Out of Stock) kollekciók kevesebb csipkét tartalmaznak, de a divat és a design állandóan megköveteli a minél díszesebb, és fiatalosabb modelleket. A Conturelle tervezői élnek is a hatásos csipkék alkalmazásának lehetőségével. Megmunkálásuk kész tudomány; szabásuk és a varrodai műveleteik is nagyfokú figyelmet, precizitást igényelnek. Minél apróbb a mintázat, annál körülményesebb a fehérnemű kivitelezése az egész folyamatban.
A Felina nagy hangsúlyt fektet az extrém méretekkel rendelkező hölgyek számára. A katalógusba rendezett termékekkel szemben nagyon fontos követelmény, hogy minden korosztályú és alkatú nő megtalálja a számára megfelelő alakformáló modellt, ami a fehérnemű szerkezeti felépítésében, az anyag választásban és a szabásvonalakban is megmutatkozik. Fontos termékek a bodyk, amelyek anyaga lehet 78 % PA, 19 % EL, 3 % PES összetételűek. Néhány terméknél megjelenik az igényes, korszerű TENCEL márkanevű alapanyag, tkp. egy természetes lyocel szál, mely keverhető más, jó tulajdonságú anyagokkal. A hozzáadott pamut, kender, bambusz erősítik a textil előnyös tulajdonságait.
A cég szinte minden termékét Európában tervezi, fejleszti, és túlnyomó részt gyártja, többnyire európai nyersanyagokból. Már a 2022-es év elején látszik, hogy az alapanyag beszállítók keresik a gyártó partnereiket, a tavaly augusztustól decemberig tartó kedvezőtlen hónapok után felgyorsulhatnak a szállítások. Minden bizonnyal növekedés várható a késztermék keresletében, így kezdődhet egy erőteljesebb fehérnemű termelési időszak Szeghalmon. Azonban az alvállalkozóik körében jelentős változás történt, újak kapcsolódtak be, hiszen az egész ruházati iparág világszerte átrendeződött.
Az is nagy feladatot jelent az értékesítéssel foglalkozó munkatársak számára, hogy a saját bolthálózattal rendelkező konkurens cégekkel ellentétben a Felina a kiskereskedőkkel B2B kapcsolatban áll, a velük való kommunikáció (termékek bemutatása, rendelések kezelése, logisztika) körülményesebb.
A Felina konszern ebben, és a következő években még jobban összpontosít a fehérneműgyártás magasabb szintre emelésére, új modellek kifejlesztésére. Már a 22-es év második felében megjelenik egy, a piacon már régóta hiányzó elől kapcsos melltartóval, mellyel biztosan kedvez azoknak a hölgyeknek, akiknek nehézséget okoz a melltartó bekapcsolása hátul.