A jövő rajtunk múlik!
Fotó: Zsiborás Zsolt
A divatipar jelenleg nem fenntartható. Belátták ezt a meghatározó divat-fővárosok, New York, London, Miláno, vagy Párizs divatintézetei is, akik elkezdtek azon dolgozni, hogy hogyan lehetne minél rövidebb idő alatt egyre fenntarthatóbbá tenni a divatvilágot és annak különféle ágazatait azért, hogy a fiatalabb generációnak már természetes legyen ez a fajta divatszemlélet. A pozitív változások elindultak.
Határok nélkül a GSFW
Idén negyedik alkalommal került megrendezésre a már nemzetközileg elismert Globális Fenntarthatósági Divathét (Global Sustainable Fashion Week, #GSFW).
A két napos rendezvénysorozat – melynek programjában divatbemutatók, panelbeszélgetések, konferenciák és egyéb kísérőprogramok is helyet kaptak- fő témája a határokon átívelő és a fenntarthatósági szempontok szerinti kreatív tervezés, innovatív gyártás, társadalmi felelősségvállalás és a tudatos ökodivat helye, feladatai jelen korunkban. A szervezők tudatosan készülnek a divatipart is érintő globális változásokra, ezért környezetbarát eljárások bevezetésére ösztönzik a designereket.
Fotó: Zsiborás Zsolt
A GSFW eseményt ma már nem szükséges bemutatni a fenntartható divat világában jártas szereplőknek. A Nemzeti Divat Liga Magyarország Egyesület (NDL) elnökének, Mányiné Dr. Walek Gabriellának négy évvel ezelőtti kezdeményezése már a kezdetekkor csaknem 15 ország képviselőit vonzotta, 2019-re pedig az egyik legismertebb és legeredményesebb divatprogramnak számít Budapesten. A világ minden részéről érkeznek és szerepelnek divattervezők és előadók, egy igazi színes kavalkád volt, egybeolvasztotta a különböző kultúrákat, eltérő ismereteket, gondolatokat egy jó ügy és közös cél, a fenntartható, etikus divat érdekében.
Az NDL szeretné a kreatív és innovatív tervezés, gyártás mellett a hagyomány-, és értékmegőrzésre, valamint a megfelelő szociális és etikus hozzáállás szükségességére felhívni a figyelmet a divatiparban közreműködőknek. Ezek a globális célok komoly kihívást és társadalmi felelősségvállalást jelentenek a partnerek, a szponzorok és a média részéről is.
Közös célokért
A 4. Globális Fenntarthatósági Divathét gazdag programja között szerepelt a nemzetközi konferencia, a tervezők munkáinak kiállítása, valamint nemzetközi öko divatbemutatók.
A résztvevők inspirációt és ismereteket szerezhettek a fenntartható divat különböző aspektusairól és eredményeiről, bemutathatták saját társadalmi felelősségvállalásukat a fenntarthatósághoz kapcsolódva és szakmai fórumokon, networking eseményeken.
Az előadók, tervezők, résztvevők csaknem 20 országból, az összes kontinenst képviselve csatlakoztak GSFW eseményeihez. Argentínától Tajvanig neves külföldi divattervezők és a divatvilág prominens alakjai vonultatták fel különleges öko kollekcióikat és adtak hangot véleményüknek a fenntartható és etikus ruhagyártással, korunk társadalmának extrém fogyasztási szokásaival és annak környezetünkre gyakorolt hatásaival kapcsolatban.
Az idei év sztár tervezője és előadója az amerikai Emmy díjas Jeff Garner, valamint megosztotta gondolatait Carry Somers, a Fashion Revolution alapítója, és Sass Brown, a fenntartható és etikus divat egyik emblematikusabb alakja is.
Öltözékek az ökodivat jegyében
A 4. GSFW kifutóin olyan nemzetközileg ismert ökodivattervezők vonultatták fel -többek között- a kollekcióikat, mint a kidobásra ítélt kávés zsákokat használó Sylvia Calvo, az erőszakmentes selyemfeldolgozás atyja, Georg Andreas Suhr, a 12 naptári hónap inspirálta tervező, Jocelyn Chen, valamint a madridi Fenntartható Divat Szövetség koordinálásával 5 spanyol ökodivattervező. A mexikói, perui, kolumbiai és más tervezőket kiegészítve a hazai és határon túli tehetséges fiatal tervezők is bemutathatták a kreatív, innovatív, újrahasznosító megoldásaikkal készített termékeiket.
Kiemelkedő kollekciót hozott az egyedüli magyar márka, a Navona. A tulajdonos, Megla Rózsa rami-hócsalán és kékfestő műhelyek anyagaiból készített ruháival nagy sikert aratott.
Fotó: Zsiborás Zsolt
„Nagyon izgalmasnak éreztem a témát. Évek óta természetes alapanyagokkal dolgozunk, és ez a divatbemutató a munkánknak egy másfajta kommunikációja. A kollekció két darabja például teljes mértékben a zero waste tehnológiával készült, ami azt jelenti, hogy az anyag után nem maradt semmiféle hulladék, mert azt teljes mértékben felhasználtuk.” – mondja Rózsa
Fotó: Zsiborás Zsolt
A rendezvény idei mottójával, „A jövő rajtunk múlik!” a szervezők és az együttműködők arra szeretnék ösztönözni a közönséget, és a vásárlókat, hogy gondolkodjanak tudatosabban a fogyasztásukkal kapcsolatban.
Írta: Barna Judit