A néptánctól a jelmeztervezésig
Szerző: Barna Judit
Évekig táncolt a világot jelentő deszkákon Zséli Csilla, majd a mozgalmas színpadi jelenlétet felcserélte a jelmeztervezés fantáziadús alkotói munkájára.
Már kiskorától a színházak világában élt, mivel szülei az Állami Népi Együttes hivatásos táncművészei voltak és a kislányukat vitték magukkal az ötvenes évek második felében, az együttes legjobb korszakában fellépésekre, vidékre és külföldre is. Csillának nem volt kérdés, hogy ő is néptáncos lesz, majd férjével Amerikában tanították évekig a folklór koreográfia elemeit az ottani magyar együtteseknek. Mivel a varrónő nagymama mellett elleste és megszerette a szabás-varrás tudományát is, így a táncosok jelmezét is elkészítette. Hazaérkezve bővült Csilla tevékenysége egy jelmezkölcsönzővel, majd a kétezres évektől a legnagyobb professzionista néptáncegyütteseknek és a műfaj amatőr társulatainak készített színpadi viseleteket, valamint már kisebb színházaknak is dolgozott.
Új családi musical a RAM-ban
Ahogy Csilla munkái a színházi körökben egyre ismertebbé váltak, megkereste a Művészetek Palotája, a Fővárosi Nagycirkusz, mígnem rátalált Vona Tibor, a TGB Production Kft. vezetője és felkérte, hogy a Tesla musical új szereplőinek jelmezeit állítsa elő. Nem kellett sokáig várni, hogy a producer a legújabb musical, A Vadak Ura jelmezeinek tervezésével és a kivitelezés irányításának nagyszabású feladatával is megbízza.
A musical bemutató hetén, október közepén találkoztam Csillával a RAM Színházban, éppen egy utolsó táncpróba kellős közepén. A fiatal, három gyerekes anyuka nem kis izgalommal mutatta be a színház egyik szobájában a jelmezkészítés végső mozzanatait, ahol három hölgy dolgozott még szorgalmasan egy-egy darabon. Izgalmas percek ezek, hiszen másnap premier.
Az erdő állatainak története
A TGB Production alkotói és menedzsmentje állítja színpadra a Soproni Petőfi Színházzal koprodukcióban, közös vállalkozásban A Vadak Ura új, magyar, családi nagymusicalt. A történet a természetben játszódik, ahol állatok nyolc klánba tömörülve élik békésnek tűnő mindennapjaikat valahol, egy közép-európai erdőben, talán éppen nálunk. A szarvast, a rókát, a farkast és a medvét erő, ravaszság, nemesség jellemzi, de a maguk képességeivel küzdenek a vágyott hatalomért. Azért az erdőlakóknak vannak gyengéik is, amelyek a darab végére összekovácsolják őket. A musicalszínészek játéka, a modern, vizuális LED-fal animációk látványvilága és a nagyszerű jelmezek összetett élményt varázsolnak a színpadra.
A jelmeztervező nagy erőpróbája
Zséli Csilla eddigi munkásságának kiemelkedő alkotásait viselik a színészek és táncosok estéről estére, ezért igen felelősségteljes feladat olyan állatfejeket és ruhákat tervezni és elkészíteni, amiben a fellépők a hosszú jeleneteken keresztül énekelni és mozogni is jól tudnak.
A tervező a munkatársaival már tavaly megrajzoltak néhány karaktert, először Medvezér, a medvefiú került a papírra. A 75 állatfej jelentette a legnagyobb kihívást; stabil műanyag formára épültek rá a figurákat meghatározó műszőrme sörények, bajuszok, szemek, fülek. A Wanda óbagoly, Azuka rólalány, Alfréd vaddisznó, Bódog farkasfiú, a nyúl, a szarvas, a zebra, a gnú, az orrszarvú, az antilop, az oroszlán szerepekhez - a dupla, és tripla szereposztás miatt- 100 jelmezt kellett készíteni. Csilla bejárta a műszőrméért, a textilekért, a strecs anyagokért, a tépőzárért, a gumipántokért és más kellékekért a nagykereket, ezután következtek a színészek és táncosok méreteinek rögzítése, mindenkire egyedi szabásminták készítése, majd májustól a solymári és budapesti bedolgozóké lett a főszerep: szabtak, varrtak a szorgos kezek.
Az állatkaraktereket megelevenítő színészek az előadás alatt egy jelmezt viselnek, de a táncosok átöltöznek például rókából madárrá. A gyors ruhacserét ügyes technológiai fortélyokkal oldották meg. A kivitelező csapat összehangolt és jól szervezett munkájával névre szóló dobozokban készen állnak az állatkák fejei, ruhái, kesztyűi és minden, amit a premieren és a továbbiak előadásokon a közönség láthat. A musical látványos ruhatára - a zenén, a szövegen és a színészi játékon és a táncosok közreműködésén túlmenően- alapvetően határozzák meg az előadás sikerét.
Zséli Csilla a világot jelentő deszkáktól, a közönség tapsaitól és közvetlen szeretetétől a jelmeztervezés és kivitelezés háttérvilágába érkezett. A páratlan pályafutású művész az októberi bemutató után sem dől hátra, mert fejben már készül a Fővárosi Nagycirkusz karácsonyi műsorára és a jövő évi Nemzetközi Cirkuszfesztiválra.
A Vadak Ura előadást jövőre a Fertőrákosi Barlangszínház is a műsorára tűzi.