A jégtáncos, aki a pásztorélet motívumait köti
Szerző: Barna Judit
Fotók: Pospíšil István
Az életmódunk nagyon megváltozott 2020 márciusától- az ismert okok miatt. Minden év első hónapjaiban várva-várjuk a szokásos divatheteket, divatbemutatókat, és nemcsak a következő tavaszi-nyári szezon aktuális kollekcióinak megismerése, vagy a későbbi évszakok trendjeinek előrejelzése miatt. Ekkor a világ nagy divatházaira figyel a divatszakma Párizsban, Milánóban, Berlinben, Londonban, a márkát kedvelő vásárlók jó előre megvették a jegyeiket, és a sajtómunkások is már fenik a tollaikat.
A hazai tervezők is izgalommal készülnek a megmérettetésre, mert a szakmai, baráti találkozások feldobják a tél szürkeségét a kellemes helyszíneken és nem utolsó sorban kereskedelmi érdek is fűződik a bemutatkozásaikhoz. A kifutókon nem vonulnak végig a modellek már a második évben sem, nincs zsongás a back stage-ekben, nem csaphatnak le a kinézett öltözékekre a vásárlók. Elmondhatjuk, hogy az élő „the show must go on” 2021-ben sem aktuális kifejezés. Csöndesebb vizekre evezünk és ebben a lapszámban bemutatunk két fiatal textiltervezőt, akik mintaértékű életpályájukkal, tevékenységükkel, kreativitásukkal példásan reprezentálják a szakma utánpótlását.
De hogyan kapcsolódik a jégtánc a pásztorélettel? Ismerjük meg Rengei Georginát, aki Szegeden él és alkot, csodálatos kötött öltözékeket tervez a népművészet rejtett kincseivel.
Indulás a nagymama tanításával
„Már gyerekként nagyon érdekelt a harmonikus öltözködés. Óvodás koromban az őrületbe tudtam kergetni a családomat azzal, hogy ha mentünk valahova, akkor mindenkit átöltöztettem, akinek nem tetszett eléggé a szerelése, különben el sem indulhattunk. A sport 3 éves korom óta óriási szerepet játszik az életemben. Rengeteg sportágat kipróbáltam, de a legnagyobb szerelem a jégtánc volt és maradt a mai napig. A versenyekre minden évben új kűrruha kellett, amit a Nagymamám varrt nekem. A tervezést viszont nem engedtem ki a kezeim közül, mindig vittem a rajzaimat a Nagyimnak, hogy milyen ruhát képzelek el magamnak. Amikor nagyobb lettem, megkértem, hogy tanítson meg varrni. Ennek már jobban örült a családom, nem véletlen hát, hogy a tanulmányaimat is ebbe az irányba folytattam.
Tanulás, mintagyűjtés
2018-ban végeztem a Budapesti Metropolitan Egyetem divat- és textiltervező mesterképzésén. Nagyon szeretem a magyar népművészetet, így ez a gazdag mintakincs már az egyetemen készített kollekcióimban is megjelenik. A saját márkám, a Rozmaring Hungarian Design gondolata már ekkor megfogalmazódott a fejemben. Egy olyan kötött kollekciót képzeltem el, ami egyszerre szólítja meg a fiatalokat és a népművészet kedvelőit. Célom, hogy olyan egyedi ruhadarabokat tervezzek, amiben a viselője igazán különlegesnek érzi magát, vidámságot visz a hétköznapjaiba és a környezetének is mosolyt csal az arcára.
A diplomám megszerzése után hónapokig csak a vállalkozásom alapításának előkészületeivel foglalkoztam. Rengeteg könyvet olvastam, sokat utaztam, inspirációkat gyűjtöttem, képzésekre jártam, állandóan rajzoltam, szabtam, maketteket készítettem. Mindig is közel álltak hozzám a kötött öltözékek, a kötés maga. Tervezőként ebben a technikában látok lehetőséget, izgalmas kihívásnak tartom, hogy egy kötött ruha, pulóver, vagy poncsó a sztereotípiától eltérően fiatalos és vagány legyen. Számomra nagyon fontos, hogy egy ruhadarab, a használhatóságán túl, kulturális értéket is közvetítsen. Olyan magyar területekből merítek ihletet a tervezésem során, amik - a kalocsai és matyó mintától eltérően - még kevésbé feldolgozottak. Kutatásaim során rengeteg motívumra lelek, amik rögtön elindítják a fantáziámat. Nagy örömömre szolgál, hogy ilyen nagy “kincsesládánk” van, ezeket az értéket méltó módon igyekszem feldolgozni a ruhadarabjaimban.
Megelevenednek a népmesék
Rengeteg népművészeti könyvet olvasok különböző tájegységek technikáiról, mintavilágáról, valamint személyesen gyűjtöm az anyagokat utazásaim során. A terveimben a mintákhoz saját stílusomat is hozzáteszem, sokan azt mondják, mintha népmesék elevenednének meg a ruháimon. A mintatervezés közben szabok-varrok, keresem a megfelelő fazonokat, amelyek illenek a témához és a motívumokhoz. Igyekszem olyan szabásvonalakat kitalálni, ami fiataloknak, idősebbeknek és különböző alkatúaknak egyaránt csinos. Egy ruhadarabra 70-80 terv is születhet papíron és számítógépen egyaránt, a lakásban sokszor lépni se lehet a skiccektől. A tervezés legnehezebb része, amikor a számomra egytől egyig kedves tervekből kiválasszam azt, amit végül megvalósítok. A darabjaimon a pásztoréletet elevenítem meg: juhász, racka juh, fafaragás, betyár, fokos, puska, kalap, kulacs, csizma, csikós, karikásostor motívumok jelennek meg. Kedvelem a madárkás, és a virágos mintákat is.
A gyártás jacquard gépekkel
Az első lekötött mintadarab után a csongrádi SOPA-Text Kft kötődéjének munkatársaival megbeszéljük a finom módosításokat a tökéletes variációhoz. Az összeállítás egy hódmezővásárhelyi műhelyben történik, ahol speciálgépekkel készül el a végleges darab. A kiváló minőségű kötőfonalakat Németországból rendelem, 30/2-es sodrású, 50 % pamut- 50% akril kevertszálas fonalból készített ruhák így egyszerre puhák, melegek, légáteresztőek és jó az esésük. Könnyű alájuk öltözni, alap ruhadarabokhoz, pl. farmernadrághoz, egyszínű felsőhöz, kényelmes cipőhöz jól illeszthetők. A vásárlók könnyen tudják tisztítani, vasalni, nem igényel különleges eljárásmódot a kelme kezelése. A jacquard minta kötése gépi programozással történik, számítógépben kell megrajzolni szemenként a mintát. A tervezést befolyásolja, hogy a 12-es jacquard kötőgép soronként maximálisan négy színnel, schlag-jacquard technikával dolgozik, így a fonák oldalon nincsenek hosszú lebegő szálak.
Rengei Georgina eddigi munkái női öltözékek voltak, de rövidesen tervezi a férfi kollekciót. Termékei megtalálhatók Rozmaring Hungarian Desing márkanévvel Budapesten, Szegeden, Szentendrén, Hévízen, Tihanyban és Sopronban.
A fotókon a modell a márkatulajdonos, további információ: www.rozmaringdesign.com