Lelassultunk júliusban Sarudon

Szerző: Barna Judit

Fotó: aktívpihenes.hu / Okolicsányi Zoltán

Fedezd fel a Tisza-tavat! – kezdődik az Élményfalu programajánló magazinjának bevezetője - Örülünk, hogy megérkeztél a Tisza-tó egyik legszebb vízparti falujába: Sarudra. Már vártunk. Készülünk az érkezésedre, számítottunk arra, hogy eljön az a pillanat, amikor bemutatkozhatunk Neked. Ez a kiadvány, amit most a kezedben tartasz, a Tisza-tó Aktív és Ökoturisztikai Központjának személyes meghívója Sarudra, a tó gyöngyszemének tartott pihenőfaluba, a KalandPart Élménystrandra, ahol számtalan izgalmas program vár rád.

Kell-e ennél jobb invitálás ahhoz, hogy kedvet kapjunk Sarudra látogatni?

Egzotikus vízivilág

Magyarország egy különleges vidékén járunk, a Balaton után a második legnagyobb tavának partján, Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyében. Ma a Tisza-tó az ország egyik legnépszerűbb ökoturisztikai térsége négy nagy medencéből áll, közülük a legnagyobb vízfelülettel a Sarudi-medence rendelkezik, területe nagyobb, mint a Velencei-tó.

50 éve ez a tó még nem létezett, 1973-ban hozták létre, hogy áramot termeljen, öntözze a földeket, és megelőzze az árvizeket. A vízzel elárasztott egykori mezők, legelők, erdők emlékét őrzik ma is a kivágott fák tóból kibukkanó tuskói, kerek kútgyűrűk és még egy-egy gémeskút is ágaskodik az ég felé. A motorcsónakok alját jól ledarálhatják ezek a magas vízálláskor, ha nem figyel a kormányos.

A Tisza-tó igazi vadvízország, ami teljesen csak a víz felől fedezhető fel, Sarud ennek a csodálatos vízivilágnak a középpontja. A település egy kis falu, ideális bázis a vidék csillagtúraszerű felfedezéséhez- szárazon és vízen, egész évben.

Ma már Sarud a köztudatban a Tisza-tó Aktív- és Ökoturisztikai központja, amely számtalan helyszínen értékes szórakozási lehetőséggel várja a vendégeket. A nagy attrakciók teljes listáját nehéz lenne felsorolni -az érdeklődők megtekinthetik az interneten- azonban most jöjjön egy kis nyári kedvcsináló a nyaralási helyszínt keresőknek.

A Sarudi medence 28 négyzetkilométer területű vízének partját méltán nevezik Kalandpart Élménystrandnak. A Tisza-tó legszínesebb strandja nádasokkal védett öböl, fokozatosan mélyülő vízszinttel. Az igényesen karbantartott partszakasz árnyas fákkal, gondosan nyírt gyeppel, napágyakkal és homokos talajjal kiválóan alkalmas a pihenésre és napozásra.

A két kikötőben horgászcsónakok, lakóhajók, vitorlások tárolhatók, úszóházakban szállás bérelhető, de akár részt vehetünk vízitúrákon motorcsónakkal, SUP-pal, vízisíelhetünk, és benevezhetünk vitorlás, vagy regatta versenyekre is.

A mi hajóskapitányunk a sarudi kikötő vezetője, Ruzsin Csaba, gyakorlott csónakos lévén, egy szép nagy kört tett meg velünk, megmutatta a közel pihengető hattyúkat, fotózhattunk kárókatonát, szürke gémet, szárcsát, tőkés récét. Csaba mesélt a vízre, a nádasba telepített apró horgászkunyhók életéről, a sarudi vitorlások csapatáról, és a turistacsalogató nyári sportrendezvényekről. Csodálatos idő, végtelen nyugalom, minden oldalról az érintetlen természet által határolt vízfelület, a tavon csak egy-egy kis hajó megy el mellettünk. Nem volt nagy forgalom vasárnap délután.

A 127 négyzetkilométeren elterülő vízfelület romantikáját a változatos mederszerkezet és a sokszínű élővilág jelenti. Ha a Tisza-tó vadregényes, rejtelmes ösvényein vízi kirándulásra indulunk, ezt megtehetjük nyaralóhajóval, speciális álcahálós katonai kishajóval, motorcsónakkal. Bármelyikkel vágunk neki a vízivilágnak, mindenképpen találkozunk az ezerarcú növény- és állatvilággal, július elején pedig az éppen termőre forduló sulyommal.

Értékteremtés a tóparton

Kücsön Gyula, a Sarud Élményfalu egyik ötletgazdája a települést állandó mozgásban tartja, a turistákat pedig meglepi új szórakozási, kikapcsolódási lehetőségek létrehozásával. Az aktív vállalkozó, a két éve megnyitott Sulyom Tájétterem tulajdonosa és sikeres üzemeltetője, látogatásunkkor éppen a Horgászmúzeumban irányítja a megnyitás előtti utolsó simításokat. A kiállítás Balatonalmádiból érkezett, ahol Gönczi Gyuri bácsi 15 évig horgászott és gyűjtötte a horgászat eszközeit és tárgyi emlékeit. A Tisza-tavi Horgászmúzeumban nagypapáink világában tehetünk egy rövid időutazást, orsóikat, botjaikat, felszereléseiket mutatja be a gyűjtemény, melyek közül az egyik legértékesebb egy tőrből készült horgászbot.

A kiállítás egy új megvalósult álom Sarudon, méltó helyen, az egykori Varsa étterem épületében a település egyik büszkesége lesz. Az Élményfalu saját erőből létrehozott fejlesztésével új faluközpont jött létre, mellyel a település még vonzóbbá válik Tisza-tóra látogatóknak és a Tisza-tónál ingatlant vásárlóknak.

A Varsa Élményporta, az ország egyetlen horgászatról szóló kiállítótere kávézóval, játszó sarokkal, terasszal, tágas udvarral igazi közösségi tér, mely a pecások nagy örömére már látogatható.

Az előttünk álló nyári hónapokban élvezzük Sarudon a számtalan gyerekbarát attrakciót, pihenjünk és sütkérezzünk a tó partján, a strandon, hajókázzunk, kerékpározzunk, horgásszunk, fotózzunk és vacsorázzunk egy minőségi étteremben.

Töltsünk el pár napot aktív pihenéssel, jó programokkal a Tisza-tó varázslatos vidékén!

2023-07-21« Vissza
Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk