Főoldal | Ausztria | Svájc | Németország | Svédcsavar | Sajtó cikkek | Turisztikai cikkek - PR cikkek | Interjúk | Saját Flickr Galéria

Duna - Fekete tenger csatorna

 Duna - Fekete tenger csatorna

 

            A Duna, ahogy Napóleon mondta, Európa folyóinak a királya, napjainkban is megőrizte kiemelkedő szerepét mind az áruszállításban, mind a turizmusban. Összekapcsolja az Északi-tengert és a Fekete-tengert, különösen azóta, hogy megépült a Dunát és a Fekete-tengert összekötő két, nagy hajókkal is közlekedést biztosító, biztonságos és környezetkímélő csatornája. Ez az 1950-es évektől az 1980-as évekig épült, 1987-ben nyitották meg. 64,4 kilométer hosszú. Azért hozták létre, hogy levágják a Duna-delta nehezen hajózható szakaszát, lerövidítve a Fekete-tengerhez vezető hajóutat. Cernavodától indul a csatorna, majd kettéágazik, az egyik fele Navodariba, a másik Constantaba ér. Érdekes módon egy magyar hajó haladt át elsőként a megnyitás után, az Alba Regia.

            A romániai Hajózható Csatornákat Kezelő Nemzeti Részvénytársaság (Administratia Canalelor Navigabile S.A., azaz ACN) megalakulása óta először ismertette cégfilozófiáját, szakmai eredményeit és az általa kínált lehetőségeket leendő és meglévő, közvetlen és közvetett magyar partnerei előtt. Stílusosan, a Dunán, a Budapest rendezvényhajó adott otthont az eseménynek. Magyarország kiemelt, kedvezményezett szerepet tölt be hosszú évek óta a kapcsolatrendszerükben. Erdélyi László, a román cég magyarországi képviselője végez ebben fontos, szakszerű munkát.

            Az esemény jelentőségét kiemelte, hogy megjelent Marius Lazurca, Románia magyarországi nagykövete is. Ő az együttműködés fontosságára hívta fel a figyelmet; sok és jó érv szól a kitűnően hajózható csatornák használata mellett mind a turizmus, mind az áruszállítás terén. Daniel Georgescu, a részvénytársaság vezérigazgatója a pozitív együttműködésről beszélt, hangsúlyozva, hogy a hajózás egyszerű és jó szállítási lehetőség, amelyet érdemes kihasználni. A levetített filmből megtudhattuk, a csatornákon 80 millió tonna árut szállítanak évente, ebből kétmillió tonnányi a magyar.


Duna - Fekete tenger csatorna


            Hermina Bectemir, a cég kereskedelmi igazgatóságának executív igazgatója lapunk kérdésére elmondta, terveikben szerepel mind az áru, mind a személyforgalom további bővítése. Mintegy hatvan utazási iroda szervez látványos hajóutakat turisták részére, akik általában német és osztrák hajókkal érkeznek. Látnivalóban pedig gazdag a város és a környék egyaránt. Constanta, az egyik kikötő, akkori nevén Tomis, alapítói görögök voltak, akik Iaszón vezérletével hajón szerezték meg a rég óhajtott aranygyapjút. Majd jöttek a rómaiak; az itt lakók hétköznapjait Ovidius is megörökítette, aki itt halt meg száműzetésben. A város virágkorát élte, a legnagyobb kikötő volt a Fekete-tenger partján. A feltárt ókori emlékek zöme ebből az időszakból való. Régészeti parkjában állnak a római várfalak, toronymaradványok, oszlopok, párkányzatok töredékei. A város dísze a megtalált, mintegy 620 négyzetméternyi, geometriai és stilizált növényeket ábrázoló mozaik, a tengerparton rekonstruált egykori nagy bazár, ahol az emberek akkoriban ügyes-bajos dolgaikat intézték, lenn pedig az épületben raktárak működtek, amelyekben hajózási kellékeket, szerszámokat tartottak. A tengerparton emelkedik Traianus római császár hatalmas emlékműve, amely a dákok feletti győzelmét dicsőíti. Ott áll Traianus oszlopa, ám most Szent Péter szobra foglalja el a császár helyét a tetején.


Duna - Fekete tenger csatorna


            De van mecset és minaret a török időkből, népművészeti múzeum, és római katolikus bazilika. Az utóbbi XII. századi alapokra épült, jelentős műemlék. A Régészeti Múzeumban csodás ásatási leleteket lehet megtekinteni a kőkortól a görög-római pénzeken, szobrokon keresztül a szarkofágokig. Mint az igazgatónő felhívta a figyelmünket, van megcsodálni való bőven, sőt Constantától alig 50 kilométerre található Mangalia, amely most fürdőhely, egykor pedig Kallatis néven ugyancsak gazdag görög, majd római kolónia volt. Feltárt temetőjében az egyik sírban aranyozott bronzkoronát is találtak, a halott kezében egy papirusztekerccsel. A település castruma az egész tartomány védelmét volt hivatott biztosítani. Az avarok pusztították el a VI. században. A maradványok védettek.

            Mindezek remélhetőleg felkeltik a hazai hajóutak szervezőinek, és a jövendő utasoknak a figyelmét.

Írta: Dr. Hajós Anna

Fotó: Surányi Éva, wikiwand.com,

Vissza » Főoldal

 

A cikk ajánlása!


Aktív rovatok



Szakmai partnereknek



Hasznos linkek



Iratkozzon fel INGYENES hírlevelünkre:
Név:
E-mail cím:

Adatait bizalmasan kezeljük, más részére nem adjuk át!







All right reserved: www.aktivpihenes.hu | Honlapkészítés - XLS.HU -
Ranking-Hits